Tuesday, March 4, 2014

XVI - rahutud ajad (1223-1224)


Miniatuur Rabanus Mauruse raamatust De Rerum Naturi, IX sajand
Nagu ikka, ei suuda minu eesistumine vältida rivaalitsemist võimuladvikus. 1220.-te alguses ehk Satatieto lapseaastatel kerkib hertsogiriigi kõige mõjuvõimsamaks inimeseks tema ema Özgül, kes kontrollib lisaks pojale ka kogu tema varandust. Tema vastastes tekitab see rahutust, kardetakse, et Kalevipoja naine tahab endale Rooma stiilis diktaatori, kui mitte Aasia stiilis despoodi volitusi. Kurjad jutud, et Özgül polnud oma mehele tegelikult truu, ei taha kuhugi kaduda.


Tema juhtimisel alustatakse Rävalis klaasitootmist ja Lasnamäe lähistel avatakse paekarjäär, et telliste tootmisele hoogu juurde anda.  Özgül käib tihti Novgorodis, et sealsete klaasimeistritega konsulteerida.


Viru vanem Ensio on jälle kord üks neist, kes kõige julgemini mässulist juttu ajab. Nüüd tuleb ta ühel päeval Rävalisse ja hakkab nõudma lihtsama rahva õiguste vähendamist kogu riigis, et ülikute ning manatarkade põli veelgi parem oleks. Sisuliselt tähendaks see loobumist tavaõigusest ja feodalismi sisseseadmist. Selleks ei ole praegu õige aeg.



Ensio on täpselt sedasorti mees, kes teeskleb silma all alandlikku, aga kohe, kui koju saab, hakkab nii Sohiku, tema ema kui nende krati aadressil veel pahatahtlikumaid kuuldusi levitama.


Özgül lepib Rävala linnarahvaga kokku, et edaspidi võivad all-linna Suurel Turul kaupu müütada ainult linna käsitöölised ja pagarid, samuti tohivad linna kaupmehed seal müüa maameeste käest ostetud toidukraami. Maarahvas peab kõiki oma saaduseid müüma kantsist kaugemal, teisel pool Härjapea jõge. Räägitakse, et varahoidja kaukasse pudenes selle otsuse eest nii mõndagi sellist, mis enam riigi kaukasse ei jõudnud.


Augustis 1223 on nõukogus arutamisel kaks välisuudist, üks halb, teine hea. Esiteks on Novgorod vallutanud Vadjamaa. Aga teiseks on Rootsi kuningas ühinenud üldise ristisõjaga Jeruusalemma vabastamiseks ja saadab laevu Vahemere poole teele.  Irge tütar Ilkay ütleb, et kui sõda veel pikale venib, on see parimaid uudiseid, mis Läänemere kallastelt sai tulla. Lisaks Taani ja Skåne sõjale. Too, olgu etteruttavalt öeldud, lõppeb aasta hiljem nii, et Taani kuningas jätab endale Hallandi maakonna ja Bornholmi saare, tunnustades nüüdsest peale ometi piiskopi iseseisvust. Ilkay ütleb, et ta praktiliselt kuuleb, kuidas kristlaste haare Soomes nõrgeneb.

  
Siis alustab uuesti mässu Velikije Luki vürst Danilo. Me ei saa lahti kahtlusest, et tema väljaastumisega asi seekord ei piirdu. Kuskilt on riiki imbunud vandenõu ja vastuhakk, mis podiseb ilmselt mitmeski maakonnas ja võib-olla ka meie vanema enda kojas.



Teades, kui halli mulje vürst Danilo endast nelja silma all jätab, on selge, et keegi peab seda eesriide tagant suunama, nii nagu žonglöör mängib hüpiknukuga. Paksu, higistava ja kogeleva hüpiknukuga.


Meil ei ole endiselt korralikke sõjamehi, aga on mõned ustavad mehed, näiteks Mielikko. Uoti noorem vend tunneb ennast kõige paremini üksinda hiies puudele paelu külge õmmeldes, mitte sõjaväljal. Aga ta kuulab sõna, võtab Novgorodi maleva kokku ja enne kevade algust on Danilo taas taltsaks tehtud. Võib-olla oli Mielikko viisakast veenmisest rohkemgi kasu kui sõjaähvardusest, sest varsti peseb Velikije Luki vürst ristivee maha. Selle asemel hakkab ta kummardama Maa-ema, Perunat, Volosit ja teisi jumalaid, keda Venemaal siiani päriselt unustatud ei ole.


Hertsogiriigi sisemised vastuolud pole selle väikese sõjakäiguga ometi lahendatud. Isegi Rävalas juhtub muret tekitavaid asju. Näiteks süütavad tundmatud käed Viljandisse viiva maantee ääres maavanema saeveski.


Märtsis 1244 teatab Ensio ametlikult, et Virumaa ei täida enam Rävalast tulevaid korraldusi. Kuna õhus ripub pidev oht, et mässama hakkab ka Ojamaa, ei võta me tema suhtes esialgu midagi ette.


Meie vastu näib tegutsevat mingi kuri ja varjatud jõud, mis tunneb meie nõrku kohti sama hästi, kui ma ise. Eestimaal kestavad rahutud ajad. Satatieto vajab kaitset ja tuge iga päeva igal tunnil ja seepärast võtan ma tema õpetamise ka edaspidi täiesti enda peale. Õppekavas on vene ja rootsi keel, Kalevi ja Tapani saagad, alkeemia, teoloogiline sotsioloogia, maateadus, astroloogia, arstiteadus ja nii edasi, nagu tänapäeva rävala õpetlasel ikka.

1 comment:

  1. HUNT: Nagu vanad traditsioonid käsevad, peab hunt end kuningliku vereohvri peale surelikele ilmutama. Hunt ilmus metsatuka kohale ning korraga oli teda täis terve taevas!
    Sügavate silmadega hunt asus madala ja rahuliku häälega urisema (Hundi jutust said aru vaid kratt ning noor valitseja, mõistis seda enamasti vaid kratt. Teistele tundus see vaid seosetu lõrina või isegi kõuemürinana)

    "Praegune noor valitseja peaks oma ajal juhtima riigi majanduslikku õitsengusse ning ettevalmistama järgmise valitseja vallutusretki, mis lõppeksid kuningatiitliga.

    Tulevane vallutusrekt peab suunduma põhja. Võimalusel ka jõudma skandianaaviasse. Hundivaim näeb ette suurt taplust idas, suurimat, mis on ette kirjutatud...
    Eesti soole on kasulikum, kui idast tulevate barbarite ridu õgvendavad enne meid vabad rahvad, mis jäävad barbarite ja meie vahele.

    Vaja on astuda järgmised sammud:

    Viia läbi reformid riigikorras ja jõuda kolme põhireeglini:

    Salic Primogeniture
    Feudal Contract
    Regal Supremacy

    Uue vanema naiseks peab saama "lustful" isikuomadusega soovitavalt aadli soost kuni 24a Neid.
    Kõigil praeguseks vallutatud aladel tuleb ametlikuks usuks seada paganausk"

    Oma sõnad lausunud, kadus hunt sama äkki, kui tekkis.

    ReplyDelete